Masło czy margaryna?


Masło czy margaryna to częsty dylemat przed jakim stoi typowy Polak. Wygoda w pierwszej kolejności nakazuje margarynę, ponieważ po prostu łatwiej użyć jej w przygotowaniu kanapek. Jak jednak wygląda sprawa jeśli chodzi o aspekt zdrowotny? 


Kiedyś wspominałam, że z powodu regularnych dostaw masła domowej roboty, „przymusowo” stałam się jego zwolenniczką. Warto być jednak świadomym swoich wyborów, dlatego postanowiłam zgłębić temat

.

Masło i margaryna to tłuszcze. Jak już niejednokrotnie pisałam, tłuszcze to ważny składnik diety, między innymi dlatego, że są rozpuszczalnikiem dla witamin A, D, E i K. Witaminy A i E przeciwdziałają starzeniu, zaś witamina D ma zbawienny wpływ na nasze kości. Masło zawiera te witaminy naturalnie, margaryny najczęściej są w nie wzbogacane. Moim zdaniem wszystko, co nie przekombinowane jest lepsze. Jednocześnie wiadomo też, że tłuszcz tłuszczowi nierówny. 

Przede wszystkim pochodzenie. Masło powstaje ze śmietanki, czyli jest pochodzenia zwierzęcego. Margaryna to tłuszcz roślinny. Na pierwszy rzut oka tłuszcz roślinny wydaje się zdrowszy, jeśli jednak przyjrzeć się temu bliżej, podczas produkcji margaryny płynny tłuszcz musi zostać utwardzony. Te modyfikacje znacznie obniżają jego jakość, ponieważ powstają wówczas tak zwane tłuszcze „trans”, które są nie tylko tłuszczami nasyconymi, lecz także o bardziej szkodliwej strukturze przestrzennej w porównaniu z naturalnymi tłuszczami nasyconymi.

Jest też druga strona medalu. Cholesterol, którego wszyscy boją się ze względu na sprzyjanie miażdżycy. Występuje tylko w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, czyli w maśle. Niemniej jednak warto mieć też na uwadze, iż cholesterolu nie można całkowicie wykluczyć z diety. Jest on bowiem „szkieletem” do budowy wielu hormonów w tym m.in.: hormonów płciowych, uczestniczy w tworzeniu witaminy D3 oraz kwasów żółciowych. Jak widać ma też swoją pozytywną rolę w organizmie. 

W tym pojedynku zdecydowanie wygrywa masło. Z tego właśnie względu nawet gdy kończy się mój zapas i tak w sklepie sięgam po „osełkę”, a nie margarynę, nawet jeśli jest reklamowana jako super-zdrowa alternatywa. Gdy dostaję moją wielką ekologiczną porcję, kroję ją na kawałki i przechowuję w zamrażalniku. Wyjmuję tylko małe części. Dzięki temu mam zawsze świeże porcje i jak dotąd nigdy nic się nie zepsuło.Oczywiście wszystko bez przesady i kanapka z warstwą, czy to masła, czy margaryny nie będzie już zdrowa.

A Wy co wybieracie na kanapki?


Chcecie być na bieżąco z tym co dzieje się w mojej kuchni, siłowni i nie tylko? 
Zapraszam Was do obserwowania za pośrednictwem 
Instagrama TUTAJ oraz Facebooka TUTAJ

10 komentarzy:

  1. Super, ekologiczne masło jest znacznie smaczniejsze od sklepowego:)

    http://maryshealthystart.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie niemal wszystkie rzeczy ze znanego źródła są zdecydowanie smaczniejsze i zdrowsze!

      Usuń
  2. Ja nie smaruje pieczywa. Wolę dodać oliwy do pieczenia, czy masła do smażenia niż niepotrzebnie smarować chleb tłuszczem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na co dzień też nie używam masła na kanapkach, aczkolwiek od czasu do czasu lubię zjeść kromkę świeżego chleba z dobrym masłem, dla samego smaku :)

      Usuń
  3. Zawsze masło i tylko masło, margaryna - wykluczając zapieczoną w cieście - strasznie mnie odrzuca.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tylko masło - taka mini osełka :) Chociaż najczęściej smaruję kanapki awokado, mmm.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pod względem samego smaku zdecydowanie wolę masło, jednakże u mnie w domu zdecydowanie króluje margaryna. Jednakże chyba przypomnę mamie, by jednak częściej kupowała masło, skoro nie tylko jest zdrowsze, ale i zdecydowanie lepiej smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. witaminy d w pokarmie jest za mało, żeby nie mieć niedoborów - chyba że śledzia mlekiem i tranem będzie się popijać . ja wole D-Vitum forte stosować

    OdpowiedzUsuń
  7. ja wolę masło.
    Zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz to dla mnie nagroda i mobilizacja do dalszego pisania. Dzielcie się swoimi wrażeniami i przemyśleniami, chętnie wysłucham też Waszych uwag i sugestii, to miejsce tworzę dla Was!

Copyright © 2014 my healthy style , Blogger